OudWeb-log & MOZAÏEK - voorbije toekomst



donderdag 26 februari 2015
middeleeuwen literatuur ivoortjes iconografie | doornuittrekker goden flora bloemen engeland byzantium 

waarom rode rozen rood zijn



 

In onze speurtocht naar het motief van de Doornuittrekker/Spinariodoor de eeuwen heen kwamen we ook bij dit ivoren, tiende-eeuwse Byzantijnse kistje terecht (Londen, Victoria & Albert museum). Vrolijke scenes - zang, wijn & dans - met een vleugje liefde ..... en een staande halfnaakte dame, die haar linkerbeen gebogen uitstrekt naar een naakte putto die aan haar voetzoel friemelt.

In diezelfde eeuw dat dit reliëfje werd gesneden, werd voor de Byzantijnse keizer in het Grieks het werk Geoponica samengesteld over allerlei zaken betreffende landbouw in de breedste zin, van het houden van schapen, het maken van wijn tot het ontstaan van de rode roos.....

Vroeger in de tijd dat alle rozen wit waren, werd Afrodite verliefd op de bloedmooie knaap Adonis. Maar de oorlogsgod Mars had zich ook verliefd in de godin van de liefde, werd jaloers en besloot zijn jonge rivaal te doden. Afrodite kwam achter dit snode plan en rende in paniek - zonder sandalen - naar haar minnaar Adonis. Maar ja, in haar haast liep ze in de rozendoornen. De wond bloedde en maakte de witte roos rood. Daarom zijn er rode rozen die nog lekker naar Afrodite ruiken ......
Horen daarom rode rozen & liefde bij elkaar?

Hier op het meer dan duizendjaar oude, ivoren reliëfje peutert de putto de doorn uit Afrodite's voet, terwijl een naakt man (Mars of Adonis ?) toekijkt.

beeld & woord © conens & van wiechen