OudWeb-log & MOZAÏEK - voorbije toekomst



dinsdag 11 augustus 2015
turkije | istanbul byzantium | mozaïeken 

mijmering bij een mozaïek



In Istanbul bezoeken we graag de Hagia Sophia. Gebouwd door keizer Justinianus in de zesde eeuw is deze kerk het grootste en meest invloedrijke bouwwerk geweest van de Byzantijnen. Ook de veel latere Ottomaanse architecten werden er door geïnspireerd en probeerden deze kerk te imiteren.

De eerste verdieping van deze Byzantijnse kerk was hoofdzakelijk voor vrouwen bestemd. Alleen het meest zuidoostelijke deel werd gebruikt door de keizerlijke familie. Hier zijn dan ook in mozaïeksteentjes twee keizerparen afgebeeld. Tegen een gouden achtergrond staan de keizer en de keizerin aan weerszijden van de zegenende Christus-figuur, gezeten op een prachtig versierde troon. Beiden zijn in vol ornaat weergegeven; het keizerlijk paar staat letterlijk 'stijf' van de decoraties op hun kleding. Behalve kunstig borduurwerk met goud- en zilverdraad zijn veel edelstenen, parels en kleine medaillons van email aan hun kleding bevestigd en vanaf hun kronen hangen lange parelsnoeren langs hun oren.

Boven de beide keizerlijke hoofden staat in het Grieks hun naam: keizer Constantijn IX Monomachos (1042-1055) en keizerin "de zeer vrome" Zoë. De keizer heeft in zijn handen een buidel met goud, de traditionele geldelijke bijdrage van het paar aan de kerk. Zoë houdt een boekrol in haar handen met de naam van haar echtgenoot.

Je zou zo zeggen een prachtig, elfde-eeuws Byzantijns mozaïek.
Maar lijkt er niet geknoeid met de letters boven het hoofd van de keizer en op de boekrol?
En met de hoofden van de keizer en de keizerin?
Wat is het verhaal of de intrige achter dit mozaïek?
Morgen meer ......

beeld & woord © conens & van wiechen