OudWeb-log & MOZAÏEK - voorbije toekomst



vrijdag 15 februari 2013
dood egyptomanie italië | rome renaissance romeinen 

graf van cestius of remus?



De piramiden van Egypte mogen dan een wereldwonder zijn, Cestius' piramide in Rome is op haar manier ook trendsetter geweest. Ruim 35 meter hoog staat dit grafmonument bij de Porta San Paolo in het zuiden van de stad.
Gaius Cestius moet tussen 18 en 12 vC gestorven zijn en toen werd - volgens een inscriptie - dit piramidegraf in 330 dagen gebouwd van Romeins "beton" en aan de buitenkant bekleed met platen marmer. Verder weten we niet zoveel van Cestius en ook niet waarom hij een piramide-vorm voor zijn graf koos.
Had hij prettige herinneringen aan Egypte?
Was hij betrokken geweest bij de veroveringen van Egypte door de Romeinen (31 vC)? 
Of deed Cestius gewoon met de mode mee? In Rome en omstreken waren toen Egyptische motieven erg in trek, dus waarom dan geen piramide?
Misschien wilde hij alleen maar zijn tijdgenoten imponeren met zo'n majestueus grafmonument.
Wie weet?

Imponeren deed het in ieder geval, want het monument werd niet afgebroken, zoals het noodlot was van veel andere Romeinse bouwwerken door de eeuwen heen. De middeleeuwer zag in de piramide het graf van Remus, de mythische stichter van Rome. Toen beeldhouwer Antonio Averlino (Filarete) van de paus opdracht kreeg bronzen deuren voor de Sint -Pieter te maken (1433-1445), gaf hij ook de marteldood van Petrus en Paulus weer.

Aan de onderkant van de scène van Petrus' kruisiging zijn enkele monumenten afgebeeld; links de piramide van Cestius als Graf van Remus  en geheel rechts een soortgelijk - nu verdwenen - Romeins grafmonument dat toen nog overeind stond en bekend stond als Graf van Romulus.
Heel subtiel wilde Filarete hiermee zeggen: de twee broers Romulus en Remus, stichters van het oude (lees: heidense) Rome, zijn niet meer, het christelijke Rome is gesticht door de 'broers' Petrus en Paulus. 

Velen lieten zich inspireren door Cestius' piramide. Logisch, want de échte Egyptische piramiden waren ver weg in een land dat toen moeilijk te bereizen was. Wilden kunstenaars om welke reden dan ook een piramide van Egypte afbeelden, dan zagen ze in dit Romeinse graf een mooi voorbeeld. Vandaar dat middeleeuwse en renaissance afbeeldingen van piramiden niet de Egyptische piramidevorm laten zien, maar juist het spitse van dit Romeinse voorbeeld!