OudWeb-log & MOZAÏEK - voorbije toekomst



maandag 18 mei 2015
syrië | palmyra syrië 

prachtige pleisterplaats palmyra



 

Van welke (historische) kant je het ook bekijkt Palmyra (Syrië) is een bijzondere en zeer interessante stad. Ooit bezocht de Romeinse keizer Hadrianus deze rijke handelsstad, ooit droegen de inwoners kleren van Chinese zijde, ooit versloeg de koningin van Palmyra bijna de Romeinen, ooit maakte een zekere Hofstede van Essen een vier meter lang schilderij van de ruïnes (eind zeventiende eeuw), ooit werden in de negentiende eeuw een Engelse en een Amerikaanse 'dame' hier 'gekroond' door de locale bevolking, ooit picknickte de Haagse Alexandrine Tinne hier... en Palmyra is (was) een walhalla voor archeologen.

De stad wordt al genoemd in het tweede millennium vC op kleitabletten die in Kültepe (Turkije) en Mari (Syrië) gevonden zijn. Toen heette de stad Tadmor (zoals tegenwoordig). Waar die naam vandaan komt is niet duidelijk, misschien afgeleid van het woord dadel(palm) waarvan ook de Grieks-Romeinse naam Palmyra is afgeleid. Andere tradities associeren de naam Tadmor met een "uitkijkpost" of met "bedekken, begraven" vanwege de vele tombes die er gevonden zijn. Hoe dan ook Palmyra heeft een lange geschiedenis en er zijn aanwijzingen dat in dit oase-gebied vanaf het zevende millennium vC al kleine nederzettingen werden gebouwd. Maar de 'grote' geschiedenis begon vanaf de eerste eeuw vC, toen Palmyra – een aanvankelijk onafhankelijke oase op de handelsweg van west naar oost – begon te profiteren van het steeds groter wordende Romeinse rijk en de handelsmogelijkheden die dat bood. Als geen ander kon de stad profiteren van zijn connecties met twee vijanden, nl. de Romeinen in het westen en in het oosten de Parthen (Perzië). De bloeitijd van Palmyra lag in de tweede eeuw nC.

De architectuur en kunst van Palmyra laten schitterend zien hoe de stad door de omringende culturen werd beïnvloed en daardoor een heel eigen, herkenbare vormentaal ontwikkelde.
De komende dagen geven we daar voorbeelden van.

beeld & woord © conens & van wiechen