OudWeb-log & MOZAÏEK - voorbije toekomst



woensdag 30 april 2014
souvenirs & (reis)herinneringen oriëntalisme jordanië 

mijmeringen in een hotel



Het hotel bij de schitterende ruïnes van Petra (Jordanië) oogt splinternieuw. Ook de moderne inrichting moet de toerist van alle gemakken voorzien. Aan de muur hangen hier en daar schilderijen. Het geschilderde onderwerp is de islamitische 'oriënt' van vroeger, straatscènes, waterhalende meisjes, harem-dames of getulbande mannen.
In de negentiende eeuw was dit Oriëntalisme razend populair. Veel kunstenaars haalden hun inspiratie uit Noord-Afrika of het uitgestrekte Ottomaanse rijk. Ze gingen naar die landen op expeditie of bleven thuis en gebruikten hun fantasie en reisbeschrijvingen van anderen. Er waren beroemde schilders die furore maakten, zoals de Fransman Jean-Léon Gérôme of  de Engelsman John Frederick Lewis, die vele jaren in Cairo woonde. Maar vanaf begin twintigste eeuw daalde hun populariteit tot een nulpunt; hun schilderijen werden in depots opgeslagen en de toekomst lag bij de 'modernen', de Picasso's en Dalí 's zullen we maar zeggen.
Pas vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw is er weer aandacht voor het Oriëntalisme in de schilderkunst. De schilderijen komen weer uit de depots en worden op grote internationale tentoonstellingen aan het publiek getoond. En ...... de schilderijen brengen op de veilingen steeds meer op. De schilderijen zijn populair en veel van de nieuwe kopers zijn rijke Arabieren en Turken. Zij kopen privé of voor een van de nieuwe musea die worden ingericht in de oliestaten. Hun eigen culturele verleden is niet meer, maar werd wél vastgelegd door westerse schilders die in de negentiende eeuw vaak zelf die landen bereisden.

Zó is dus de vraag naar schilderijen in de realistisch oriëntaalse 'stijl' weer groot, maar de fantasierijke en té geromantiseerde versies zijn minder in trek.
Misschien worden schilderijen - of kopieën ervan - van die laatste categorie wel opgehangen in hotels waar vooral westerse toeristen komen?