OudWeb-log & MOZAÏEK - voorbije toekomst



donderdag 29 mei 2014
verhalen | bijbel middeleeuwen frankrijk | parijs 

hemelvaart & voetafdruk



Eind vijftiende eeuw schilderde Memling op eikenhout een drieluik met op het middenpaneel Christus die uit zijn graf opstaat en op het rechter paneel de hemelvaart (Parijs, Louvre).

   

Twaalf apostelen en Maria kijken
naar boven
en zien - net zoals de beschouwer -
alleen nog de onderkant van het blauwe gewaad van Christus  en zijn voeten.
Dit schema van de in de wolken verdwijnende figuur
kwam vanaf begin elfde eeuw geregeld in handschriften voor.
In de late middeleeuwen werd deze
hemelvaart-iconografie erg populair.

Merkwaardig lijkt misschien de houding van Christus' voeten; zijn linker iets naar boven geheven zodat de voetzool zichtbaar is.

Natuurlijk had dat een reden.
Het verwijst naar de afdruk van Christus' voet
die de middeleeuwer geloofde te zien
op de plek van de hemelvaart!