OudWeb-log & MOZAÏEK - voorbije toekomst



vrijdag 25 maart 2016
verhalen | bijbel pelgrims & reizigers oriëntalisme israël & palestijnse geb | jeruzalem frankrijk | parijs 

respectloos & oneerbiedig?



 

Een van de meest virtuoze schilders uit de negentiende eeuw is voor ons: Jean-Léon Gérôme (1824-1904).
Hij bereisde het oostelijke Middellandse Zeegebied en legde als schilder deze Oriënt met een fijn penseel in prachtige kleuren vast. Hij was in zijn glorietijd zeer succesvol en gewaardeerd, maar moest als oude man nog meemaken dat hij zijn roem had overleefd. De nieuwe 'schilderkunst' zoals het impressionisme had - zo meende men - de toekomst. Gelukkig wordt het werk van Gérôme de laatste tijd geherwaardeerd en ook het prachtige Musée d'Orsay in Parijs laat weer enkele schilderijen van hem zien.


Daar hangt ook zijn bijzondere, in 1867 geschilderde Jérusalem, ook bekend onder de titel Consummatum est (Het is volbracht).
Toen het schilderij in de Salon van 1868 in Parijs aan het grote publiek werd getoond, sprak men er schande van. Het schilderij zou - vooral volgens de katholieke pers - respectloos en oneerbiedig zijn. Inderdaad, Gérôme verbeeldde het traditionele thema van Jezus' kruisiging op een heel bijzondere manier. De Romeinen hebben de executie voltrokken en lopen - links - terug naar de stad Jeruzalem die in de verte is afgebeeld. Gérôme had tijdens zijn Oriënt-reis Jeruzalem zelf bezocht - hij arriveerde daar op Goede Vrijdag 1862 - en geschetst. Rechts op de voorgrond zijn alleen de schaduwen van de drie kruisen te zien. De donkere lucht bovenin contrasteert met het felle licht waarin de drie schaduwen zijn weergegeven.
Zelden werden de gebeurtenissen - herdacht op Goede Vrijdag - zo weinig traditioneel en met zoveel dreiging vastgelegd.

beeld & woord © conens & van wiechen