OudWeb-log & MOZAÏEK - voorbije toekomst



donderdag 04 juli 2013
verhalen | bijbel middeleeuwen italië | puglia - apulië israël & palestijnse geb | jeruzalem ezel 

een ezel in galatina



De Catherina-kerk in Galatina (Z-Italië) - waar we wel vaker over geschreven hebben - is van binnen van onder tot boven in de vijftiende eeuw beschilderd: serieuze themata uit bijbel en uit het leven Maria en van de patroonheilige.
De Maria-cyclus begint bij de kinderloze Anna die in haar tuin bidt om zwanger te worden. De volgende scène laat manlief Joachim zien, die gebukt onder zijn kinderloosheid, de berg op gaat om ook te bidden (rechts). Maar alvorens hij de eenzaamheid zoekt, vraagt hij aan zijn herders over de kudde - koeien en een kalfje - te waken. Een van de herders begeleidde net een pakezel met houten zadel. De ezel met prachtig opstaande, grote oren stapt rustig door, terwijl zijn begeleider en een andere herder luisteren naar Joachim.

In de scène die hier direct op volgt, is de ontmoeting tussen Anna en Joachim weergegeven bij de Gouden Poort van Jeruzalem. Jeruzalem is helemaal eigentijds - dus vijftiende-eeuws -  vormgegeven. Veel koepeltjes en torens worden bekroond met een halve maan en dat verwijst naar het feit dat toen Jeruzalem in moslim handen was. Twee torens zijn duidelijk minaretten: ze hebben een balkonnetje en een halve maan op de top.
Twee grotere koepels aan de linker kant hebben die halve maan niet. Dat is logisch want het betreft hier de Heilige-Grafcomplex. De linker koepel is die van de eigenlijke graf-rotondo en zelfs de koepelopening is afgebeeld. De andere koepel is van de kruisvaarderskerk en bevindt zich boven de twee-deurs-ingang.
Ook het meest opvallende gebouw van het eigentijdse Jeruzalem, de Rotskoepel, is weergegeven: het veelkantig gebouw met koepel en halve maan (aan de rechterkant).