lezing alhambra paleizen in granada

arabesken, geometrische patronen & raadsels ...

 


In 1899 publiceerde Jozef Israëls een verslag van zijn reis door Spanje. Het Alhambra in Granada (Al-Andalus) stelde hem erg teleur: "De kleuren der arabesken en letters zijn uitgewischt, de fonteinen springen niet, ... merkbaar loopt hier en daar een stevige ijzeren bout langs de sierlijke architraaf, om ze voor het instorten te behoeden".

Sindsdien zijn de Alhambra-paleizen uit hun lange slaap gewekt; zuilen, tuinen en decoraties zijn (en worden) gerestaureerd, fonteinen spuiten weer en wetenschappers houden zich al anderhalve eeuw bezig met dit unieke, 'Moorse' complex, hoofdzakelijk uit de veertiende en vijftiende eeuw. En toch, ondanks al dat onderzoek, weten we eigenlijk nog maar vrij weinig van de paleizen. We weten zelfs niet eens met zekerheid waarvoor alle fraai gedecoreerde ruimten werden gebruikt.

We gaan in op de ontstaansgeschiedenis en we zien hoe groot de invloed was die van het Alhambra-complex uitging in zowel Spanje als Marokko. Verder ook aandacht voor bijna mens-hoge vazen en voor drie bijzondere plafonds, beschilderd met tien vorsten van Granada en met bijna sprookjesachtige scènes waarvan de samenhang nog steeds niet duidelijk is. 

Na de herontdekking van de paleizen in de negentiende eeuw - mede dankzij de publicatie van de Alhambra-sprookjes door Washington Irving - beïnvloedden sierlijke arabesken, driedimensionale muqarnas en geometrische patronen ook architecten en kunstenaars in Europa.