cursus: glans & glorie van kalief & sultan

 

In deze cursus belicht archeologe Annet van Wiechen chronologisch kunst en architectuur van de mediterrane islamitische landen (voor overzicht klik hier).
In de zevende eeuw werden Byzantijnen en Sassaniden van Perzië geconfronteerd met de Arabieren en de islam. Damascus werd het middelpunt van de islamitische wereld. Dankzij de Grote Moskee aldaar, de Rotskoepel in Jeruzalem en de bewaard gebleven residenties van de elite buiten de steden wordt een beeld gevormd van deze vroeg-islamitische wereld. De Omayyaden  werden in 750 terzijde geschoven door de Abbasiden, die hun nieuwe hoofdstad meer naar het oosten stichtten: Bagdad.
De laatste Omayyaden-telg wist het vege lijf te redden en begon in islamitisch Spanje (Al-Andalus) zijn eigen rijk met Córdoba als glorierijke hoofdstad.
In het huidige Tunesië namen andere islamitische leiders het heft in handen en deze Fatimiden stichtten uiteindelijk in Egypte de prachtstad Cairo rond 970.
De Turken, onder hen de Seldsjoeken, werden zeer belangrijk in de islamitische wereld. In de middeleeuwen vonden de kruistochten plaats en was het Latijnse Oosten bijna tweehonderd jaar een feit. In Damascus en Aleppo maken we kennis met de tegenstanders van de kruisvaarders: Nur ad-Din en Saladin.
Daarna aandacht voor Al-Andalus waar de Alhambra-paleizen in Granada werden gebouwd en verfraaid. In Marokko gebruikten de Meriniden soortgelijke decoratieve patronen en materialen. In het oostelijk Middellandse Zeegebied waren aanvankelijk de Mamlukken heer en meester totdat ze werden verslagen door de Ottomanen.
De zestiende eeuw was de bloeitijd van het Ottomaanse rijkSinan bouwde schitterende moskeeën en decoreerde ze met kleurrijke tegeltableaus

 

Meer informatie, indeling en opzet van Glans & glorie van kalief & sultan, klik hier.
U kunt de folder inzien of downloaden.